Brewdog Tokyo* 18,2% (Imperial Stout)

21.01.2014 19:00

Endelig tirsdag! Min lille, men livbringende og fortjente oase i en selvutnevnt ørken av andre ølfrie hverdager. I dag har jeg valgt en som i lengre tid har mobbet de andre ølflaskene i vin/ølskapet mitt. Brewdogs Imperial Stout som klokker inn på 18,2%! Lurt valg? Les og se. 

Utseendet er svart som natta, nesten uten skum. Aromaen er kaffe, sjokolade, malt og alkohol. God aroma. Smaken biter deg i munnen med en gang, ikke så rart når man tar beistets 18,2% i betraktning. Allikevel er ikke alkoholen overveldende. Her er ellers kaffe, ristet malt, sjokolade, mørk frukt, sødme (honning?) og alkohol. Den er søt i smaken, kanskje litt for søt for meg. Selv om denne maskerer sin absurde alkoholprosent ganske bra blir alkoholen litt for tydelig for min smak. Noe røyksmak også, men det kler den bra. Medium/tykk konsistens. Fin munnfølelelse, litt bitterhet samt rikelig med varme fra alkoholen i ettersmaken. Varmer nedover hele halsen. Greit at den kommer i små 25 cl flasker... Som en liten kuriositet, denne lille flasken inneholder 546 kalorier! 77 poeng.