Haandbryggeriet Odins tipple 11% (Imperial Stout)

22.03.2014 17:27

Etter noen dager med sykdom var det godt å kjenne at man igjen fungerte ok, og da passet denne ypperlig mens jeg laget en PowerPoint om dinosaurer... Haandbryggeriet er et meget bra bryggeri, ingen tvil om det. Jeg lot meg dessverre ikke fullstendig overbevise av deres Dark Force (hederlige 76 poeng), som er den eneste imperial stout jeg hittil har prøvd fra drammensbryggeriet. Hvordan var så "vikingbrygget" Odins Tipple? 

Svart som natta med lavt brunt skum. Aromaen er markant av malt, men ogå mørk sjokolade. Et hint av alkohol er også tilstede. Smaken er fin, her er ristet malt, sødme, bitterhet fra humla og litt lakris. Ganske søt først, før den blir behagelig bitter mot slutten av slurken. Godt balansert, da det er vrient å gjette at denne klokker inn på 11%. Farlig... Man merker dog varmen nedover halsen. Medium/tykk konsistens, rund og god. Oljete konsistens. Litt for søt for å oppnå høyere score, personlig savner jeg litt mer kaffepreg, men som sagt, det er helt personlig! Bryggeriet sier at oppskriften på denne er meget enkel, men de har fått til en unik og kompleks smak! Jeg gir 80 poeng.