Prearis Quadrupel 10% (Quadrupel)

04.12.2014 09:24

Da er det jammen meg ukas beste dag igjen, nemlig tirsdag! Og ingen tirsdag uten tirsdags"pilsen"! I dag heller jeg en av mine favorittølsjangre i glasset, en heftig quadrupel. Dagens utvalgte brygg kommer fra belgiske Vliegende Paard Brouwerij, et for meg relativt ukjent bryggeri. Ølet er brygget på De Proefbrouwerij. Å hoppe etter Wirkola blir barnemat i forhold til å skulle sammenlignes med Rochefort 10 og Westvleteren 12, to legender innen sjangeren. Blir det landing på kulen? 

Mørk brun med medium høyde på skummet. Aroma av tørket frukt, karamell, litt kaffe og litt belgisk gjær. I smaken finner jeg brent karamell, søt malt, mild kaffe og noe tørket frukt. Medium/tykk konsistens. Noe bitterhet i ettersmaken. Kanskje en anelse besk? Litt utradisjonell quad, men ikke uten klare kvaliteter også. Landing på kulen ble det ikke, men et stykke bak tidligere nevnte storheter. Jeg lander på hederlige 75 poeng.